lørdag den 23. juli 2011

procesorienteret fotografering ...

Hov er det en hobby man kan modtage undervisning i , tænker den der læser dette nok... Men nej det er det jo desværre ikke endnu, jeg vil hermed gerne opfordre nogen til at lave et kursus som kan retfærdiggøre alle mine håbløse fosøg på at tage spændende, impulsive fotos og få dem til at lige noget Jacob har taget billeder af. Ide´en med procesorienteret fotografering kunne så være er så at man undervises i at være glad for at have siddet med kameraet i hånden på steder hvor man burde have taget et spontant og fantastisk billede, eller at man arbejder med den proces det er at få hevet kameraet frem og trykket på den rigtige af de 2 knapper som det lille lommekamera ,(jeg har fået tildelt) har. Jeg har set mange sjove steder gennem bilruden som jeg har forsøgt at forevige, men mange gange er øjeblikket forpasset pga. for høj fart eller fordi jeg er kommet til at slukke kameraet i stedet for at tage et billede... et valg mellem 2 knapper under pres er utroligt svært!
Jeg mener selvfølgelig at det vigtigste er at jeg har et kamera og muligheden for at tage billeder af det vi ser undervejs, og selve det at proklamere at nu vil man tage et billede af den døde vaskebjørn/ko/fugl/stinkdyr i vejkanten er jo mere tidskrævende end at tage billedet og så vise det bagefter. Jeg har også en tro på at man kan lide lidt af fotoskræk ( lidt ligesom vandskræk og højdeskræk) som viser sig tydeligst ved at ens venstre del af ansigtet ligesom smelter på fotos så man kommer til at ligne en der savler eller værre endnu at man slet ikke ligner... I mit tilfælde får jeg altid smeltet dem jeg tager billeder af eller også er de faldet i søvn inden jeg når at tage billedet, de lukker ihvertfald ofte øjenene. Jeg selv har åbenbart, ifølge Jacob Leibowitz en tendens til at lade min overmund vælte ud af munden, og det er så ikke så charmerende på billeder.. det er en utrolig ringe trøst at selv han ikke har kunnet tage et foto af mig hvor jeg så nogenlunde normal ud i første forsøg. Dette indlæg har ingen billeder tilføjet men man må tænke sig til hvordan følgende kunne have set ud hvis jeg havde nået at tage billederne og ikke havde siddet og forsøgt at lære at zoome ind eller ud.
1. Et lavtflyvende propelfly som blev til et billede af instrumentbrædtet i vores bil.
2. Kæmpe dæk på en kæmpe lastbil som blev til et billede af et dæk ..
3. Sjove sjove skilte med bynavne/ reklamer/øvrige stednavne som blev til mange billeder af træer i fart.
4. Skyskrabere i horisonten som bliver til horisont fordi jeg ikke kunne huske hvordan man zoomede.
5. En Corvette ( her spiller farten stor rolle) blev til horisont med kedelig lastbil.

Her er et billede af min nye sandal som faktisk skulle være et billede af min nye sandal! succes!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar